tulpen
orthomoleculaire natuurgeneeskunde

De (orthomoleculaire) natuurgeneeskunde is gebaseerd op vitaliteit en leven.

Bij de ( orthomoleculaire) natuurgeneeskunde is de eerste stap het herstel van de energietoevoer, waarbij het natuurlijk zelfherstellend vermogen van het lichaam wordt aangesproken om de gezondheid te bewerkstelligen. Het immuunsysteem verbetert.

Ziekte blijkt het eerst uit een verstoring van de natuurlijke toevoer van energie, lang voordat fysieke symptomen optreden. Voordat we ziek worden voelen we ons al een tijd lang “niet lekker”.

Versterking en herstel van de energiestofwisseling is de basis van duurzame gezondheid. Energie is het regelmechanisme van het lichaam.

In onze praktijk werken wij met de volgende therapievormen: Bloesemremedies, Schüßler celzouten, Voedingsadviezen, Complexe Homeopathie, Kruidengeneeskunde, Orthomoleculaire therapie en Cranio Sacraal therapie/ Lichaamsgerichte Psychotherapie.

Er kan pas genezing optreden als de energie stroomt. Dit is de basis van herstel, waarbij lichaam en geest  weer in evenwicht komen.

Door de ontspanning die hierdoor ontstaat kan het zenuwstelsel zich herstellen. Vanuit een goede geleiding kunnen lichaam en geest optimaal functioneren en communiceren. De verbeterde energiestroom zorgt voor een afvoer (drainage) van afvalstoffen uit het lichaam. Reinigen en ontgiften is genezen. Een gezonde voeding (lichamelijk en geestelijk) ondersteunt dit proces.
De bewustwording dat het lichaam signalen afgeeft is belangrijk om inzicht te verkrijgen in het klachtenpatroon.

Vergoedingen

Klik hier voor informatie over tarieven en vergoedingen.

Bij uw eerste bezoek worden er uitgebreid vragen gesteld over uw klacht en over uw gezondheid. Waarbij het verloop, de omstandigheden en het ontstaan belangrijk is. Eveneens worden er ook vragen gesteld over uw voeding, leefomstandigheden, werkomgeving, gezinssituatie en psychische gesteldheid.

Het is belangrijk het gebruik van medicijnen (ook zelfmedicatie) te vermelden.

Aan de hand van de bevindingen wordt er een behandelplan opgesteld en met u besproken.

Bloesemremedies vormen een zeer verfijnde, natuurlijke behandelmethode, ze werken in op de psychische en emotionele toestand van de mens.

Bloesemremedies worden gemaakt van wilde of biologisch geteelde planten, bomen of struiken. Ze brengen het lichaam in harmonie waardoor de gezondheid verbetert en een betere kwaliteit van leven ontstaat.

Door onder andere stress, tijdsdruk, presteren, verdriet, angst, woede en eenzaamheid is het moeilijk om de harmonie in lichaam en geest te bewaren.

Waardoor klachten kunnen ontstaan: nervositeit, slapeloosheid, migraine, hoge bloeddruk, verzwakt immuunsysteem, vermoeidheid, lusteloosheid, maag- en darmklachten, bedplassen, gedragsstoornissen, etc.

Bloesemremedies helpen om positieve gevoelens en eigenschappen in jezelf naar boven te halen en  storende gevoelens te verzachten, te verwerken of er mee om te leren gaan. Door het opruimen van oude en niet verwerkte gevoelens ontstaat weer evenwicht in lichaam en geest.

Bloesemremedies hebben geen bijwerkingen en kunnen veilig naast andere geneesmiddelen gebruikt worden.

Mineraalzouten zijn belangrijke voedingsstoffen die alle lichaamsfuncties aansturen, ze bevinden zich overal in je lichaam(cellen). Het menselijk lichaam bevat ongeveer 3,5 kilo aan mineraalzouten. In onze voeding zitten alle mineraalzouten, dus als je gezond en gevarieerd eet kunnen er geen tekorten ontstaan. Bepaalde omstandigheden (stress, slaaptekort, ziekten) kunnen ervoor zorgen dat de celstofwisseling verstoord raakt. Waardoor de opname van mineraalzouten uit de voeding niet optimaal is. Een gezond functioneren van ons lichaam, van de cellen, is afhankelijk van een goed evenwicht in de lichaamseigen mineraalzouten.

Dr Heinrich Schüßler (1821-1898) ontdekte dat door ontbrekende mineralen en gestoorde levensprocessen ziekten en gezondheidsklachten kunnen ontstaan. Hij ontwikkelde lichaamseigen mineralen, celzouten, die direct door de ( intra-) cellulaire ruimte worden opgenomen. Deze celzouten ondersteunen de processen in het lichaam doordat de tekorten worden aangevuld. De mineralenstofwisseling wordt hersteld en het lichaam komt weer in balans.
Deze balans is de basis van een goede gezondheid.

Schüßler celzouten zijn vrij van bijwerkingen, ze ondersteunen en activeren het lichaam.

Homeopathie is een holistische geneesmethode die zich richt op de oorzaak van de klachten, de symptomen en de omstandigheden waaronder deze zijn ontstaan.

De homeopathische geneeskunde is door Dr. Samuel Hahnemann (1755-1843) ontwikkeld. Het is gebaseerd op het Similia- principe: “ het gelijke wordt genezen met het gelijkende”. Bij een gezond persoon kan een bepaalde dosering van een stof, symptomen en klachten oproepen, maar bij een ziek persoon kan diezelfde stof (heel sterk verdund) genezen. De middelen worden gepotentiëerd, hierbij wordt de oorspronkelijke stof verdund terwijl de oplossing wordt geschut. Dr. Hahnemann heeft dit ontwikkeld om het toxisch effect van de stof te elimineren.

Homeopathische geneesmiddelen zijn voor meer dan 80% bereid uit natuurlijke middelen zoals planten en mineralen. In onze praktijk werken we uitsluitend met complexe homeopathische middelen.

Homeopathie kan andere behandelingen aanvullen en ondersteunen of een herstelproces bevorderen.

Indicaties voor homeopathie zijn o.a.:

• chronische aandoeningen
  • terugkerende klachten, bv. Infecties
  • klachten na een trauma
  • onbegrepen klachten

Bij de kruidengeneeskunde, ook wel fytotherapie genoemd, worden kruiden en planten als geneesmiddel gebruikt.

Kruidenpreparaten bevatten werkzame bestanddelen die uw lichaamsfuncties kunnen beïnvloeden.

De geneesmiddelen zijn zo bereid dat de energie van de plant zoveel mogelijk behouden blijft, hiermee wordt de energie van het lichaam gestuurd en vergroot. Dit zorgt voor herstel en een beter functioneren van het lichaam.

Kruidengeneeskunde is veilig wanneer u de aangegeven dosering aanhoudt.

De therapeut weet welke kruiden uw medicatie kan beïnvloeden. Het is dan ook zeer belangrijk om alle informatie over uw medicatie (ook zelfmedicatie) en uw lichamelijk welzijn te vermelden.

Orthomoleculaire therapie heeft als doel  het instant houden, herstellen of aanzienlijk verbeteren van de lichamelijke gezondheid.

Door leefomstandigheden of ziekten kan (ondanks een goede voeding) een tekort aan vitaminen en mineralen ontstaan, omdat het lichaam niet in staat is de voedingsstoffen op te nemen. Als gevolg daarvan kunnen bijvoorbeeld langdurige vermoeidheid en infecties optreden.

Orthomoleculaire therapie werkt voornamelijk met gezonde voeding en voeding wordt als medicijn ingezet. Daarnaast worden om de balansen in het lichaam te behouden of te herstellen individuele leefstijl- en beweegadviezen gegeven.

De voedingsadviezen en eventuele aanvullingen op de voeding (vitaminen/ mineralen/supplementen) hebben als doel de zelf genezende processen in het lichaam te bevorderen, te ondersteunen en te stimuleren.
Er wordt rekening gehouden met uw individuele wensen en mogelijkheden.

Orthomoleculaire therapie heeft een gunstig effect op je algehele gezondheid, slaapkwaliteit, energieniveau en stemming.

Orthomoleculaire voeding en voedingssupplementen zijn natuurlijke middelen welke geen bijwerkingen hebben. Voor eventuele interactie met reguliere medicatie of behandelingsmethoden is het belangrijk deze altijd te melden.

Lees meer: www.mbog.nl